Svartfjellet

En tur til Svartfjellet, eller Ellingsgardsfjellet som det også kalles, er en familievennlig tur i vennlig terreng opp til 581 meters høyde. Turen starer fra Songli Gård, et sted med mye historisk sus over seg.

Fra parkeringsplassen ovenfor tunet følger man vegen videre oppover, og tar til høyre i første vegkryss. Turen er godt skiltet, på lik linje med resten av stiene i Grytdalsområdet.

Det er tydelig skiltet hele veien.

På en liten rygg tar man av på en sti som følges oppover skogen. I tregrensa flater det ut, og stien går langsetter noen myrdrag. Her er en del bløte partier som må krysses før stien gradvis går mer og mer på berg og fjell. Underveis passerer man et tidligere lynnedslag. Her kan man se steiner som er sprengt utover og forestille seg hvilke krefter som er i sving med det samme det blinker.

Lynnedslaget. Steinene er større enn man får inntrykk av på bildet.

Svartfjellet ligger ganske åpent, så man får god utsikt i alle retninger. Varden markerer ikke bare toppen, men også grensa mot Grytdalen naturreservat, et sjeldent trivelig og godt ivaretatt skogsområde. Men bakenfor verneområdet er det vindkraftanlegget på Geitfjellet som dominerer horisonten.